Åpent møte om fairtrade og etisk handel 17. april

Den 17. april kl 18.00 inviterer vi til åpent møte om fairtrade og etisk handel på Waldemarhøy i Ski.

Oslo, Trondheim, Bergen og over tusen andre kommuner på verdensbasis har vedtatt å bli fairtrade-kommuner. Nå håper vi Ski står for tur. Dette innebærer blant annet at kommunen forplikter seg til å spre informasjon om Fairtrade-merket til befolkningen, og sørge for at en viss andel av produktene i kommunens butikkhyller er Fairtrade-sertifiserte.

Men hva menes egentlig med rettferdig handel og hva innebærer Fairtrade-merket for produsentene? På dette åpne møtet ønsker vi å se nærmere på Fairtrade-systemet som et alternativ i en verden preget av urettferdige handelsavtaler, store ulikheter i velstand, miljøødeleggelser og tap av matjord. Vi ønsker også å diskutere noe av kritikken som rettes mot Fairtrade-ordningen, og ikke minst dra på erfaringer fra andre Fairtrade-kommuner.

Til å innlede har vi invitert Une Aina Bastholm, tidligere talsperson for Trondheim Fairtrade og medgründer av konseptbutikken Etikken. Une har vært engasjert i Fairtrade på ulike måter i snart ti år og har holdt en rekke foredrag om temaet. Une er utdannet statsviter og leverte høsten 2010 sin masteroppgave i internasjonal politikk om «Økologisk borgerskap» og den politiske betydningen av individers hverdagslige valg.

Etter innledningen blir det åpnet for spørsmål og debatt. Både medlemmer og andre interesserte er hjertelig velkommen.