Fotocredit: veganeren.com

Kjøttfri mandag – Hjemmelaget Thousand Island

18. mai 2015

Da er det på tide med nok en kjøttfri mandag, og siden det var 17. mai i går så kjører vi på med noe som om ikke annet ser litt ut som is, av erfaring vil jeg advare om å blande is og thousand island da det smaker slik sure sokker lukter. Men uansett ikke det vi er her for å lære i dag, i dag skal veganeren.com lære oss å lage en flott og god hjemmelaget thousand island, slik at grillsesongen får en flott start.

Hjemmelaget nydelig Thousand Island-dressing

Denne er helt fantastisk god, jeg kan nesten spise den med skje! Den er fra Chloe’s Kitchen og hun kaller den «special sauce», men jeg synes den er veldig lik Thousand Island (men mye bedre!).
Hamstre silketofu, for lager du denne (og rømmen på bloggen) vil du for alltid være på evig desperat jakt etter mer silketofu for å lage disse sausene. Igjen og igjen!
Bilde fra Veganeren.com

Ingredienser til en stor skål:

• Ca. 1/3 pakke silketofu
  • 1 hvitløksfedd, raspet
  • 1 ss Dijonsennep
  • 3 ss ketchup
  • 1 ss agavesirup (eller annen sirup, evt. sukker)
  • 1/2 ts salt
  • 5-6 skiver sylteagurk, finhakket (eller 2-3 ss Bostonagurk, sånn pickesrøre)
  • 1-2 ss frisk hakket dill, eller et par ts tørket (smak til, jeg elsker masse, masse dill)

Fremgangsmåte:
Hiv alt unntatt sylteagurk og dill i blender eller food processor og kjør til en glass saus. Ha det over i en bolle og rør inn sylteagurken og dillen. Sett kaldt noen timer for å la smakene utvikle seg, men sausen kan også serveres med en gang. Kjempegod til burgere, pølser, potetgull, grønnsaker, grillmaten, ja til alt!

Denne og mange flere oppskrifter kan du lese om på veganeren.com