Fotocredit: Jane H. Johansen / veganmisjonen.com

Kjøttfri mandag – Bønneboller

27. april 2015

I dag starter vi i Miljøpartiet De Grønne i Ski med en ny tradisjon på siden vår, nemlig Kjøttfri mandag oppskrifter. Disse vil legges ut på søndager, eller senest mandag, som i dag. Oppskriftene vil være hentet fra våre samarbeidspartnere som for øyeblikket er to av de beste bloggerne for veganmat, nemlig Veganmisjonen (Jane) og Veganeren (Cathrine). Vi er veldig stolte over å ha med oss disse proffe bloggerne og fantastiske kokkene for å skape en grønnere hverdag for oss alle. Vi vil etterhvert også presentere nye bloggere som vil dele sine oppskrifter med oss. Vi starter det hele med en oppskrift fra Jane, hvor du kan lage hennes fantastiske Bønneboller.

Bønneboller oppskrift

bønneboller7crw
Foto ved Jane H. Johansen / veganmisjonen.com

Du lager dem ganske enkelt av bønner og gresskarfrø. Smaker herlig med tomatsaus og pasta.

(ca 30 stk)

1 kartong/boks kidneybønner (= ca 3,5 dl kokte bønner)

1 dl gresskarfrø

1/2 dl vann

1 ss olje

1 dl sammalt grovt rugmel

1 ts sellerisalt

1 ts løkpulver

1/2 ts hvitløkspulver

1/2 ts salt, eller litt mindre, smak til

litt nykvernet sort pepper

1. Ha bønner, gresskarfrø, vann og olje i en bakebolle. Bland og mos med stavmikser til det er en smørje. Ev. bruk food processor. Noen biter av hele frø og bønner her og der går fint.

2. Tilsett resten av ingrediensene og elt det hele godt sammen med en sleiv. La hvile i 5-10 min. Elt deretter litt mer.

Du får en fin farse som det er lett å forme boller av.

3. Dekk bunnen av en stor stekepanne med olje. Ta ca en god teskje av farsen og form små, runde boller med hendene. Legg dem side ved side i panna. Fyr opp varmen og stek dem gylne på litt over medium varme. Kan hende du trenger mer olje underveis.

Denne oppskriften og mange flere kan du finne på veganmisjonen.com